fbpx

Branding

Een consistent merkgevoel door alle middelen heen

Njord zorgt er mee voor dat deze consistente koers kan aangehouden worden in al jouw avonturen. Met onze vele havens weten we je altijd te verwelkomen en verder te helpen naar de volgende succeshaven.

Wat is branding?

Branding is de term die wordt gebruikt om het gevoel te beschrijven dat een merk of product bij een doelgroep oproept. Daar waar je je direct mee associeert. Denk maar aan  de “veiligheid” van Volvo en “extreme sporten” bij Redbull.  

Deze vorm van marketing is niet zozeer bedoeld om het publiek aan te zetten tot actie maar meer om brand value op te bouwen en andere marketingactiviteiten te ondersteunen. Branding is bouwen aan je merk.

Branding gaat verder dan alleen de uiterlijke kenmerken van het product te gebruiken om de ware essentie van een merk of product te tonen:  Kauwgom is bijvoorbeeld inderdaad – geplet stukje rubber waar een smaak aan is gegeven. Maar in communicatie kan het je frisse look verheffen, je energie geven en je coole levensstijl accentueren. 

Ben je klaar om samen in deze haven aan te meren?

Waaraan we werken bij een "Branding" project.

Positionering

De positie van je merk binnen de markt. Een belangrijk punt want dit bepaald de rest van je communicatie en stijl. Het is de stroom voor al je volgende keuzes.

Brand story

Het verhaal dat je met je merk naar de buitenwereld toe wil vertellen. De waarom achter het merk, de bestaansreden en waarom klanten jouw klant zijn.

Identiteit

Je merkidentiteit is wie je bent en waarin je doelgroep zich thuis voelt. Dit gevoel versterken we dan met on- en offline communicatiemiddelen.

Brandbible

Een samenhangend geheel van stem en stijl van je merk. De tone-of-voice, huisstijl en al zijn stijlelementen zitten hierin gebundeld. Opgelet, het gaat veel dieper dan bijvoorbeeld een huisstijlgids.

Dit is echt de atlas van jouw merk of product.

Het proces

Positie bepalen
Het heeft geen zin om je merk te positioneren identiek zoals jouw concurrenten. Net daarom zoeken we een plek dat uniek is voor jouw merk. Vanwege een waarde, voordeel of ander kenmerk. We zijn op zoek naar woorden of zeer korte zinnen dat jouw merk beschrijven. Vaak wordt er een link gelegd met een menselijke basisbehoefte zoals vrijheid, veiligheid of zekerheid, maar dan moet deze wel in lijn liggen met het merk of product.
1
Merkassociaties versterken
Nu we een positie in de markt hebben bepaald moeten we gaan nadenken hoe we deze positie in de markt zullen veroveren. We gaan het merk of product linken met een vertrouwd concept, veelal de basiswaarden van een persoon. Nu alle communicatie hierop wordt afgesteld, krijg je een ijzersterk merk met kernwaardes die gekend zijn door het publiek.
2
Herkenbaarheid verhogen
Bij branding hoort natuurlijk een portie herkenbaarheid. Om dit te verhogen en hoog in de top-of-mind van de klanten te stoppen, is er een investering nodig. Om deze investering zo efficiënt mogelijk te houden moeten we ervoor zorgen dat alle communicatie met dezelfde tone-of-voice en vorm wordt uitgestuurd. De vorm is een visuele stijl die helemaal (en alleen) past bij jouw merk en is de tone-of-voice de stem van je merk. Je beslist op basis van product en doelgroep welke stem je gaat gebruiken.
3
Evalueren en consistent blijven
De uitkomsten van vorige stappen moeten we testen op de bepaalde doelgroep. Als de test succesvol was wordt het belangrijk om voet bij stuk te houden en vol te houden aan de huidige koers. Te veel onverwachte verandering kunnen slechte gevolgen met zich meebrengen. Denk maar aan Colgate, het tandpasta merk dat ineens met een voedingslijn op de proppen kwam of heb je dat helemaal gemist? Zo zie je maar, sorry Colgate.
4

Branding projecten

Geniet hier van enkele van onze branding projecten